Ekspresionisms (no fr.val. ekspression ) izteiksme, izteiksmība. Tas ir modernisma virziens literatūrā un mākslā 20.gs.1.p. Daiļrades centrā izvirzīja sakāpinātu mākslinieka subjektīvo pasaules skatījumu, deformējot tēlojamos objektus.
§ Ekspresionisms veidojās, noliedzot racionālo un uzsverot iracionālo.
§ Šis virziens nebija stilistiski viengabalains, proti, katrs mākslinieks izvēlējās savus izteiksmes līdzekļus (krāsas, līnijas, attēlojamo tēlu rustikalizācija u.c.), kā arī katrs darbojās savā virzienā (Van Gogs postimpresionisms, E. Munks simbolisms u.c.), t.i., bija cita stilistiskā ievirze.
§ Raksturīga kāpināta izteiksmība, kuras veicinātājs ir gan subjektīvs, gan sociālo iemeslu izraisīts pārdzīvojums.
§ Ekspresionisma darbos bieži izpaužas dramatisms, pat traģiska dzīves izjūta.
§ Ekspresionisti protestēja pret impresionisma neitrālo vērošanu.
§ Viņi atgriezās pie stāstošās gleznas, informēja skatītājus ne tik daudz par faktiem, kā par cilvēka garīgās dzīves izpausmēm, par kapitālisma radītajiem psiholoģiskajiem kropļojumiem un to sekām.
§ Viņi pilnībā neatsacījās no cilvēku tēlošanas un sižetiskajām situācijām, tomēr ar deformēšanas palīdzību maksimāli uzsvēra neglītumu.
§ Ekspresionisms realizējās gan gleznotāju, gan literātu, gan arhitektu, mūziķu, teātra un kino darbinieku darbībā.
§ Bieži ekspresionisma pārstāvji darbojās vairākās mākslas sfērās (O. Kokoška gleznotājs un dzejnieks, E. Barlahs tēlnieks un rakstnieks u.c.)
Tēlotājmākslā ekspresionisma virzienu pilnveidoja mākslinieki, kas darbojās apvienībās Tilts un Zilais jātnieks (Vācija).
Tilts apvienības biedru darbos saliedējās visi avangarda virzieni, kas eksistēja tā laika Vācijas kultūrā. Ē. Hēkels(1883 1970) un E. Kirhners viņi centās ar varu ietekmēt skatītāju, līdz antiestētismam pārveidojot cilvēka ķermeni.
Ekspresionismu , kas attīstījās Tilta un Zilā jātnieka apvienībās, sauc par klasisko ekspresionismu (tā pārstāvji mākslinieki vienpatņi).Pēc 2.pasaules kara Amerikā attīstās abstraktais ekspresionisms (F. Bēkons (1909-1992)).
Ievērojamākie pārstāvji: Vinsents van Gogs un Edvards Munks.
Edvards Munks (1863 1944) norvēģu gleznotājs un grafiķis. Viņa mākslā redzama apzināta tieksme pievērsties tikai neparastu, dažreiz mistisku pārdzīvojumu tēlojumam. Munks ir pesimistisko, traģisko noskaņu paudējs.
Viens no nozīmīgākajiem viņa gleznu cikliem Dzīve (1893-1900), kas ietver 4 tēmas:
1. Mīlestības pamošanās.
2. Mīlestības uzliesmojums un noplakšana.
3. Bailes no dzīves.
4. Nāve.
Viens no slavenākajiem viņa darbiem Kliedziens pieder pie 3.tēmas un darināts ap 50 variantos. Dvēseles kliedzienu pastiprina dabas deformācijas un vibrācijas iespaids.
Arhitektūrā: (visvairāk Vācijā un Nīderlandē) tiecās pēc celtnes emocionāli iedarbīga tēla, lietojot dinamiku un šķautnainas formas.
Mūzikā: pārstāvēts vācu un austriešu komponistu darbos (no 1905- 1925). Jaunās Vīnes skolas komponisti - A. Šēnbergs, A. Bergs, A. Vēberns.
Literatūrā: galvenokārt vācu un austriešu literātu daiļradē (J. Behers).
Teātrī: galvenokārt Vācijā un Austrijā. Tā attīstību veicināja J. Behera, V. Hāzenklēvera un K.H. Martina iestudējumi.
Kino: radās un izplatījās 1915-1925.g. vācu kinematogrāfijā (režisora R.Vīnes un F.V Murnava filmās).
Latvijā ekspresionisma iezīmes vērojamas:
§ Tēlotājmākslā 20.gs.sāk.- 30.g. mākslinieku (J. Kazaka, K. Padega) darbos.
§ Teātrī atsevišķos E. Smiļģa iestudējumos.
§ Literatūrā L. Laicena, J. Grota un J. Sudrabkalna