3.5. Gāzu plūsmu ietekmējošie faktori
Tas, kāda ir gāzes plūsma lamināra vai turbulenta - visvairāk ir atkarīgs no gāzes
plūsmas ātruma. To ietekmē arī citi faktori: cauruļvada vai šķēršļa izmēri un
gāzes viskozitāte. Ja plūsmas ātrums pārsniedz kritisko robežu, tajā parādās virpuļi – laminārā plūsma pārvēršas turbulentajā.
Iekšējā berze lamināri plūstošā gāzē, kas rodas tādēļ, ka plūsmas ātrumi blakus slāņos ir atšķirīgi un slāņi viens otra kustību kavē.
Gaisa plūsmas virpuļi aiz lidmašīnas
http://www.diam.unige.it/~irro/gallery.html
Turbulentās parādības dabā, tehnikā un sadzīvē var būt kaitīgas, gan vēlamas. Traucējošais efekts parasti jānovērš, projektējot transporta līdzekļus, izvēloties to atbilstošo formu un konstrukciju materiālus.
Izvēloties atbilstošu automašīnas formu, iespējams novērst turbulentās parādības
http://www.autozine.org/technical_school/aero/tech_aero.htm
Spēks, kas darbojas uz gāzē esošu ķermeni un ir vērsts pretēji ķermeņa smaguma spēkam. Ķermeņa kustība augšup lejup ir atkarīga no tā, kurš no šiem spēkiem ir lielāks.
Te atsevišķos gadījumos jāņem vērā arī tas, ka uz katru ķermeni līdz ar smaguma spēku darbojas arī
cēlējspēks. Tā rašanos izskaidro ar to, ka transporta līdzeklim, šķeļot gaisu, rodas divas plūsmas – virs (ar lielāku plūsmas ātrumu un mazāku spiedienu) un zem tā (ar mazāku plūsmas ātrumu un lielāku spiedienu). Šo spiedienu starpība rada cēlējspēku.